Părăsirea Timpurie a Școlii (PTȘ) este un fenomen complex declanșat de un ansamblu de cauze asociate cu diverși factori de risc, de la contexte individuale și familiale și medii socio-economice, până la factori culturali și sociali.
Ministerul Educației din România consideră reducerea părăsirii timpurii a școlii drept cea mai importantă prioritate la nivel de politici, care necesită o aprofundare la nivelul programelor și completare cu politici adecvate, pentru a combate PTȘ prin măsuri preventive mai eficiente și mecanisme care să vizeze elevii în situație de risc.
Instituirea unui Mecanism de Avertizare Timpurie în Educație (MATE) pentru reducerea PTȘ este una dintre principalele măsuri prevăzute în Strategia Națională de Reducere a PTȘ.
Implementarea activităților specifice MATE într-un context mai larg în ecosistemul educațional din România este esențială, cu efecte nu doar în privința abandonului școlar, ci și cu alte beneficii: o îmbunătățire a abilităților de colectare și de utilizare a datelor pentru luarea deciziilor, o mai bună înțelegere a profilului elevilor în rândul cadrelor didactice, o îmbunătățire a culturii instituționale, un sentiment mai puternic de apartenență, un nivel mai ridicat de acceptare.
Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS) este soluția pentru implementarea MATE și a planului de acțiune bazat pe date și resurse financiare, prin alocarea de granturi școlilor prioritare, dar și prin crearea aranjamentelor instituționale necesare implementării printr-o abordare integrată și sistemică la nivel local, regional și național.
Activități PNRAS în anul școlar 2023-2024
Anunțul privind procedura de selecție a experților din cadrul proiectului PNRAS se găsește aici
Activități PNRAS în anul școlar 2022-2023
Proiectul PNRAS – Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar
Proiectul PNRAS – Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar 2